ITALIA-SPØRSMÅL OG -SVAR - FORUM Italia

Du må logge deg inn for å starte emner/skrive innlegg

Registrer deg? | Mistet passord?

Søk i fora:

Minimum søkeord-lengde er 4 tegn – maksimum søkeord-lengde er 84 tegn
'Wildcard'-bruk:
*  passer et vilkårlig antall bokstaver    %  passer én bokstav

60 dager i Italia 2010

bobille

innlegg 1

1:53 pm 3. januar 2010

1
0

Hei.………

Takk for en kjempefin side… den er virkelig proff og spennende!!!

Anita,s  filmsnutt om Cinque Terre var nok avgjørende for at vi endelig foretok turen senhøstes dette året og vi ble ikke skuffet…veldig romantisk selv om været ikke alltid var helt på topp..

Men, nå er vi snart på tur igjen..denne gang med Milano som utgangspunkt for Toscana og Amalfikysten. Vi vil gjerne besøke landsbygda og fjellene i Toscana samt Napoli og Pompei. Vi har tidligere vært i Milano, Venezia, Genova, Pisa og Roma ved flere anledninger så disse byene er ikke prioritert .

Da barna var små kjørte vi mye til Italia/Frankrike/Spania(mest nord i  Italia) og langs rivieraen. Siden har det blitt en del fly…takket  være Ryanair…

Denne gangen har vi god tid og skal bruke en liten bobil som vi håper skal gjøre oss litt mer uavhengig i forhold til bestemmelsested , vær, kostnader og lignende.  Utgangspunktet for turen er først og fremt å nyte på alle plan.  Mat, drikke, natur, sol, språk osv., men i tillegg er et av formålene  å besøke mulig vertskap for en vennegjeng(reiseklubb) som ønsker å foreta en tur til Toscana senhøstes dette året, så hvis noen har gode tips for eksempel. I form av egne erfaringer så er jeg takknemlig for innspill…..

Vi har tidligere vært med Gardasjøen, men ikke ved  Como eller Bolzanasjøen….noen som har vørt der og har ”input”????

Hva med klimaet i helt i slutten av februar….er det for kaldt? Bør jeg forsøke og utsette det for eksempel. Til midten av mars?

Håper dere som har bodd der nede kommer på banen nå!!!!!

Capo

Anita

Norway

innlegg 236

4:42 pm 11. januar 2010

2
0

Heisann,
Så artig at dere fikk inspirasjon til å oppleve Cinque Terre ;-)

Dere er godt bevandret i Italia ser jeg. Flott, det er et fantastisk land å ta seg rundt i.

Om svaret er litt stokket om her og der er det bare godt ment. Jeg blir litt ivrig innimellom;-)

Skal dere til Napoli så vil jeg anbefale å finne en campingplass (forsto dere ville kjøre med bobil) utenfor byen. Det er en heksegryte å kjøre i, spesielt med stor bil. Jeg har kjørt her med vår minibuss å kjenner ennå pulsen øke når jeg tenker på det. Kjetil var kartleser og jeg kjørte …fy flatte…;-)
Dere bare må til Ischia. Ferga går fra Pozzuoli utenfor Napoli. Det er så vakkert derute, så grønt og frodig, stille og skjønt. Fantastisk mat og fantastisk folk. Her vil dere trives. Ta gjerne turen til Procida også, ja også Capri da om man vil når man først er der.

Fra Ischia kan dere ta en hurtigbåt til Napoli å gå trygt omkring der. Har dere sett den siste artikkelen fra Napoli?  Her er det tips til å se byen under Napoli.

Pompei er spennede og bør besøkes.

Amalfi er vakkert, men husk at det er utrulig trange veier her. Fløyt før svingene – helst ;-)
Veien langs kysten er vakker, men det er bare trolig en av dere som  kan nyte den. Du må være på alerten hele tiden for det kan komme trafikk i møte. De er ofte over i din kjørefil. Men er dere der før i mai/juni eller godt utpå høsten går det bedre. Ellers er det å lete etter veien over fjellet som kan ta deg ned til de forskjellige stedene som til Maiori for eksempel. Svingete må du regne med at det er uansett.

Når dere er så langt nede allikevel så vil jeg har tatt tur ned til Santa Maria di Castellabate og omegn. I det hele tatt er det mye av syd Italia som jeg heller ville valgt før mye annet. Det er ikke bare Toscana som bør oppleves, men det kan vel dere også skrive under på tenker jeg ;-)

Lago di Como er spennende. Ta turen til Bellagio som ligger på en landtunge midt i sjøen. Herfra kan man ta ferge over til Varenna. En kjempe flott liten by.

Husk også at  Lago d’Iseo virkelig er verdt besøket. Vi falt helt også for den innsjøen.

Lago di Bolsena kan Remi på Casa Reminiscenza mye om. De bor der og driver et BB. Civita Bagnoregio er vel en av byene man bare må besøke mens den ennå er der.

Ellers finner dere flere tips til sjøen og området under Lazio og Umbria delen her på Dolcevita.no

Vennegjengen (reiseklubben) tror jeg får det glimrende i Toscana senhøstes. Temperaturen er suveren og turistene i atskillig mindretall enn tidligere på sommeren. 

Jeg vet at Kåre og  Kristin i 2Italia i Lucca  har mange flotte program dere kan bli med på i tillegg til bo godt. De har lang erfaring med organisering av det meste man måtte ønske seg.

Anne Karin driver Toscana Tailormade i Bibbona litt lengre ned på kysten er også noen dere kan kontakte. Hun har gode bosteder og kan tilby hyggelige opplevelse.

Til både Lucca og Bibbona kommer man lett med fly til Pisa. Om man vil leie bil eller få alt organisert er opp til dere. 

Klima i februar kan være ustabilt, men starter dere i sør så tror jeg dere får alt det beste med dere. La oss gjerne høre om turen (også underveis om dere får til). Det hadde vært moro å følge med.

God tur!

Solhilsen fra Anita i Dolcevita.no

Om Forum Italia – Italia-blogg – Dolcevita.no-forumet

Forumets tidssone: UTC 2

Flest brukere noen sinne: 79

På nett nå:
8 Gjester

Nå leser disse brukerne dette Emne:
1 Gjest

Forumstatistikk:

Grupper: 1
Forum: 4
Emner: 386

Medlemskap:

Det er 443 medlemmer
Det har vært 3 gjester

Det finnes 1 admin
Det finnes 2 redaktører

Mest flittige:

Anita – 236
cristina – 32
TageSK – 20
Eli Anne, Tenuta il Sogno – 18
ola – 14

Nye medlemmer: Sizza, Linda Therese, balder

Administratorer: Sjefen (1 Innlegg)

Redaktører: Kjetil (64 Innlegg), Capo Grande (24 Innlegg)

Bestill nyhetsbrev

Bo/ opplev i Italia